wtorek, 24 września 2013

Co tu duzo pisac. Engelberg widziany podczas spacerow:

What can i say. Engelberg during a walk.



















I na koniec smiejacy sie Pan :)

poniedziałek, 23 września 2013

Pogoda w Szwajcarii nas juz nie rozpieszcza. Mieszkajac na wysokosci 1000 m.n.p.m czuc jesien, a na szczytach pojawil sie juz snieg.
Kieda pada i jest Ci zle wybierz sie do tropikow! I mozesz to zrobic bedac nadal w Szwajcarii !!! Jupi



W miasteczku Wolhusen jest ogromna szklarnia z lasem tropikalnym w srodku. Temeratura przec caly rok utrzymywana jest miedz 20 a 28 stopni Celciusza.... Jest cieplo, wilgotno i pachnie przepieknie. 


Bilecik za odwiedzenie tej atrakcji kosztuje 41 frankow ( w weekendy 51). Ale jest to opcja polaczona z obiadem - czyli zupa, salatka i drugie danie ( wersja miesna lub wegetarianska).  Potrawy przyzadzane sa glownie z produktow wyhodowanych na miejscu! Jesz zdrowo i ekologicznie :) 

 Zupa krem z selera z prazonym zielonym ryzem.


 Piers z kurczaka z ryzem jasminowym i duszonym szpinakiem z sezamem w pikantym sosem szafranowym.


 W srodku mamy wyznaczone sciezki, podobaly mi sie stacje z ciekawostkami przyrodniczymi, a szczegolnie ciezka o produkcji czekolady :) Niby tylko roslonki ale ja czulam sie tam wspaniale! A tropikalny ogrod prezentuje sie tak:





 Trawa cytrynowa
Kawalek oczyszczalni wody

 Papaja
 Slodkie ziemniaki

 Bananowiec

 Owoc kakaowca
 Banany

 Sorbert z mango i maliny z papaja


Na miejscu mozna kupic wiele egzotychnych roslin i sprobowac stworzyc swoj las tropikalny w domu :)




piątek, 13 września 2013

Lucerna to miasto w północno-środkowej Szwajcarii, w kantonie niemieckojęzycznym. Lucerna jest stolicą kantonu Lucerna i stolicy powiatu o tej samej nazwie. Z populacją około 76.200 ludzi, Lucerne to najbardziej zaludnione miasto w środkowej Szwajcarii, i ważnym ośrodkiem dla transportu, telekomunikacji, i siedzibą władz regionu.
Lucerne is a city in north-central Switzerland, in the German-speaking canton. Lucerne is the capital of the Canton of Lucerne and the capital of the district of the same name. With a population of about 76,200 people, Lucerne is the most populous city in Central Switzerland, and it is a hub of transportation, telecommunications, and government of this region.

Ze względu na położenie nad brzegiem Jeziora Czterech Kantonów (der Vierwaldstättersee), w okolicy gór Pilatus i Rigi w Alpach szwajcarskich, Lucerna jest chetnie odwiedzanym miejscem przez turystów. Jedenym z słynnych zabytków jest most Kapellbrücke. Drewniany most wzniesiony w XIV wieku.
Dzięki Wikipedia za pomoc :)
Due to its location on the shore of Lake Lucerne (der Vierwaldstättersee), within sight of Mount Pilatus and Rigi in the Swiss Alps, Lucerne has long been a destination for tourists. One of the city's famous landmarks is the Chapel Bridge(Kapellbrücke), a wooden bridge first erected in the 14th century.
Thanks  Wikipedia :)

Dworzec
Zwiedzanie miasta zaczełam od dworca. Przybyłam do miasta autem i zaparkowaliśmy w parkingu na dworcu kolejowym. Za 4h na parkingu zapłaciliśmy 8 franków.
Luzerna przywitała mnie mini bramą :)
Station
I started to explore the city from the station. I came to the city by car and parked in the car park at the railway station. For 4 hours in the car park we paid 8 francs.
Luzerne greeted me with a mini gate :)




Stare miasto
Wystarczy przejsc przez most koło dworca i jesteśmy na miejscu. Nad brzegiem rzeki d o godziny 12 odbywa sie targ z produktami lokalnymi. Rożnorodność warzyw i owoców jest niesamowita! Uwielbiam kolory marchewki w szwajcarii <3  Zakupiłam tez chleb z mąki ziemniaczanej. Pyyychota nie ma praktycznie soli więc może nie wszystkim smakować :) Pod wzgledem jakosci chleba Szwajcaria ma u mnie duży plus!
Old Town
Just go through the bridge near the train station and we are on the spot. On the banks of the river to 12 o clock  is a market with local products. Diversity of fruit and vegetables is amazing! I love the colors of carrots in Switzerland <3 I bought theses bread with potato flour. It's so good ( there is virtually no salt). In terms of quality's bread Switzerland has got a big plus!











Most
Kapellbrücke jest znakiem rozpoznawczym dla miasta i warto się nim przejść. Można to zrobić za darmo. W środku znajdujom sie obrazy i opisy ważnych wydarzen dla miasta.  Jakis czas temu most zapłonął. Udało się go uratować ale kilku obrazów brakuje.
Bridge
Kapellbrücke is the hallmark of the city and it's worth to see it. This is for free. Inside, there are paintings and descriptions of important historical events for the city. Some time ago the bridge was burning. We managed to save him but a few paintings missing.




Tort Luzerne-Kirsch-Rhamtorste
Czlowiek chodzi i robi się głodny. Wybór padł na lokalną cukiernie-piekarnie. Ale znajdziemy tez kilka dań na obiad/lunch. Nie jest to zbyt drogie miejsce. Za 3 dania, 3 napoje i kawalek tortu zaplacilismy 70 F.
A teraz bedzie o deserze. W swojej ofercie cukiernia oferuje aż 27 rodzajow tortów. Ja wybralam regionalny torcik z alkoholem Kirsch  i bitą śmietaną.
Luzerne-Kirsch-Rhamtorste
it's normal to feel hungry. So you should go eat. The choice fell on the local cafe-pastry-bakery. But you will also find several dishes for lunch. It is not too expensive place. For 3 dishes, 3 drinks and a piece of cake we paid 70 F. I chose the regional cake with Kirsch liquor and whipped cream.